Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna www.machsom.fora.pl
Rozwoj duchowy / Nowa Era
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

V. Krótkie powtórzenie (lekcje 1-4)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Schemat ukladu duchowych swiatow
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adm




Dołączył: 12 Mar 2012
Posty: 1034
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 16:21, 16 Mar 2012    Temat postu: V. Krótkie powtórzenie (lekcje 1-4)

V. Krótkie powtórzenie (lekcje 1-4)

Kolejność tworzenia i rozwoju kli

Keter - życzenie Stwórcy stworzyć i dać nasłodzenie kli.
Hochma - urodzona ze światła, lecz jeszcze jako nieuświadomione, niesamodzielne życzenie nasłodzić się, tak jakby powiązane razem or i kli. Samodzielnego życzenia ze strony kli jeszcze nie ma. Rzecz jasna, że w Stadium Hochma dominuje or, gdyż jego życzenie dać się nasłodzić jest pierwotne: ono właśnie urodziło kli. Dlatego samodzielne życzenie w kli Hochma jest nieobecne.
Bina - wchłaniając cały Or Hochma kli otrzymuje Jego życzenie dawać, chce stać się podobnym do światła, dawać Stwórcy, jak to robi Stwórca. I w tym momencie rodzi się nowe Stadium - Bina, która otrzymuje nasłodzenie nie od światła, a od odczucia oddawania dla Stwórcy. To właśnie nasłodzenie nazywa się Or Hasadim. Bina - jest to pierwsza samodzielna reakcja stworzenia.
Zeir Anpin (Z'A) - odczuwając, że nie jest w stanie istnieć tylko z Or Hasadim (przecież Or Hochma daje jej życie), Bina decyduje się na kompromis: otrzymywać wyłącznie niezbędną dla życia ilość światła Or Hochma, a resztę oddawać dla Stwórcy. Te nowe Stadium nazywa się Zeir Anpin jest stworzone z sześciu sfirot: Hesed, Gwura, Tiferet, Necach, Hod, Jesod.

Malchut - odczuwając, że Or Hochma daje mu życie, Zeir Anpin pragnie wypełniać nim całego siebie, podobnie jak w Stadium Hochma. W tym momencie wynika następne Stadium: Malchut - rzeczywiste kli, stworzenie, samodzielnie pragnące otrzymać całe to nasłodzenie, które Stwórca chce dać. Dlatego wyłącznie Malchut nazywa się kli - stworzenie, a poprzednie Stadia są wyłącznie Stadiami jego rozwoju. Taka jest wola Stwórcy: stworzyć kli, które samodzielnie chciałoby nasłodzić się Jego światłem. Malchut w stanie całkowitego wypełnienia światłem, nazywa się olam Ejn Sof - świat Nieskończoności.

Dziesięć sfirot

Wszystkie możliwe rodzaje światów, wychodzące od Stwórcy do stworzeń, sprowadzają się do dziesięciu głównych rodzajów, dziesięciu sfirot: Keter, Hochma, Bina, Hesed, Gwura, Tiferet, Necach, Hod, Jesod, Malchut. Sfirot - są to właściwości, w które świadomie zanurzył się Stwórca, żeby w ten sposób objawić Siebie w stosunku do stworzeń. Sfirot nie są Jego osobistymi właściwościami. O Jego osobistych właściwościach nic powiedzieć nie możemy, On nie jest dla nas do poznania, możemy poznać wyłącznie to, w jaki to sposób On chce nam się otworzyć. Właśnie te Jego "zewnętrzne" w stosunku do nas właściwości nazywają się sfirot.
Każde świecenie od Stwórcy do człowieka - jest to określone sterowanie, sygnał, wywołujący w człowieku określoną reakcję, odczucie. Według tego odczucia sfira otrzymuje swoją nazwę. Wszystkie rodzaje światła sfirot - jest to kierowanie i stosunek Stwórcy do stworzenia, czyli sfirot doprowadzają do stworzeń kierowanie Stwórcy.

Kabbalistyczne określenia

Wielkość życzenia określa pojemność kli: im większe życzenie, tym większa pojemność kli. Zresztą człowiek mówiąc na przykład, że nie ma miejsca w żołądku, mówi o braku życzenia napełniać go. Często i przy pustym żołądku nie ma odczucia głodu.
Ruch - jest to zmiana życzeń, doprowadzająca do pojawienia nowych kelim (pojemników).
Czas - jest to kolejność czynów w duchowym świecie.
Kiedy mówimy "świat Nieskończoności" (olam Ein Sof), mamy na uwadze pojemnik całkowicie (nieskończenie) wypełniony nasłodzeniem, pojemnik, w którym nie ma granic, czyli niespełnionego życzenia. Z tego punktu widzenia, całkowicie wypełniona szklanka również znajduje się w stanie Ein Sof. W ten sposób pod Nieskończonością rozumie się stan nieograniczonego nasycenia, w którym wszystkie potrzeby są spełnione.

Świat skrócenia

Poprzednie Stadia - Hochma, Bina, Zeir Anpin - były Stadiami tworzenia kli, urodzeniowe Stadia, kiedy światło było jeszcze pierwotne, a skutkiem było życzenie. Pierwotne światło rodziło życzenie otrzymywać, życzenie oddawać i ich wspólne działanie. Malchut - jest to życzenie nasłodzić się, które zaczyna odczuwać w sobie wynik tego działania.
Wynik tego działania w Malchut odczuwalny jest jako wstyd. Ona zaczyna porównywać siebie - nasładzającą się światłem Stwórcy i siebie - odczuwającą Jego wewnętrzną właściwość oddawania, i otrzymuje wewnątrz siebie przeciwdziałanie: swoją naturę przeciwko Jego naturze, swoje życzenie otrzymywać, przeciwko Jego właściwości oddawania.
Ogromna różnica, którą ona odczuwa, wywołuje Cimcum Alef - pierwsze skrócenie życzenia: Malchut skraca siebie, nie życząc sobie niczego otrzymywać. Odczucie małostkowości przewyższa w niej jej nasłodzenie, mocno uciska i gasi je tak, że ona pozostaje całkowicie pustą.

Malchut pozostaje pusta, lecz wewnątrz niej chronią się wszystkie wewnętrzne budowy, gradacja życzenia, które stworzyło światło. Lecz same światło przy tym zniknęło, to znaczy zniknęło odczucie Stwórcy, odczucie nasłodzenia.

Malchut przywraca z powrotem odczucie Stwórcy, które do niej schodziło i próbuje postanowić, co ma czynić. W stanie absolutnej pustki nie może realizować ani właściwości otrzymywania, ani właściwości oddawania. Lecz należy coś czynić.
W Malchut wynika postanowienie: przyjmować dla Stwórcy, dlatego że On chce nasłodzić stworzenie. Przyjmując dla Niego, Malchut będzie Go nasładzać, i otrzymywanie stanie się całkowicie ekwiwalentne oddawaniu.
Wychodzi na to, że natura Malchut - nie jest przeszkodą w tym, żeby upodobnić się do Stwórcy. Można upodobnić się do Niego za pomocą swojej natury, jeśli prawidłowo wykorzystywać ogromne życzenia, które posiada Malchut, ponieważ w Stwórcy, w stosunku do tego życzenia, zawarte jest własne życzenie - nasłodzić go.
Więc, wykorzystując razem swoje życzenie i życzenie Stwórcy, Malchut będzie otrzymywać dlatego, że ona chce dawać, a to znaczy, że Malchut w ten sposób będzie napełniać nie swoje, a Jego życzenie. Odbywa się coś takiego, jakby kli wznosiło się do góry, do Stwórcy i napełnienie było Jego, a nie siebie.
Ja istnieję dlatego, żeby napełnić Jego, tak samo, jak On istnieje w stosunku do mnie tylko dlatego, żeby napełnić mnie. W tym jesteśmy całkowicie podobni do siebie i równi. Taka technika dlatego nazywa się Kabbala (otrzymywanie), że akurat prawidłowym otrzymywaniem oddziaływania Stwórcy możemy napełnić Go, i w ten sposób wznieść się do Jego poziomu.

Ekran i światło odbite

Przypatrzymy się strukturze stworzenia, która została stworzona w czwartym Stadium. Światło wychodzące od Stwórcy, nazywa się prostym O'J (or Jaszar). Światło pragnie wejść w życzenie - Malchut, ale napotyka na ekran (masach), a ekran odbija światło z powrotem do Stwórcy. Odbite światło nazywa się O'H (Or Hozer). Następnie ekran (masach) oblicza, jaką ilość światła jednak może przyjąć dla Stwórcy. Światło, które częściowo wchodzi w kli, nazywa się wewnętrznym O'P (Or Pnimi).
Duża część światła, która pozostała na zewnątrz, nazywa się światłem otaczającym O'M (Or Makif).

Rosz - Toch - Sof - Parcuf (dusza)

Po skróceniu, stworzenie może altruistycznie przyjąć tylko niewielki procent światła, na przykład 20%, a resztę 80% odpycha. Ta część stworzenia, gdzie podejmowane są decyzje ile światła wejdzie wewnątrz dla Stwórcy, nazywa się rosz (głowa). Część ekranu, która stoi nad Malchut i pozwala światłu wejść wewnątrz, nazywa się pe (usta).
Część stworzenia, otrzymująca światło, nazywa się toch (wewnętrzna część, tułów), a część stworzenia, która pozostała pustą, nazywa się sof (końcowa), tam stworzenie czyni ograniczenie, stop - na otrzymanie światła. Toch i sof razem, tworzą ciało - guf.
Linia, która ogranicza otrzymywania światła w guf, nazywa się tabur. Dolna granica sof, końcowej części nazywa się Sijum, koniec. Cały ten obieg - jest to stworzenie, dusza, parcuf.

Pojawienie się światów

Malchut zaczyna działać: ona cząstkowo otrzymuje światło, cząstkowo odpycha je i tak tworzy gradację - parcufim. W ten sposób Malchut współdziała z Wyższym Światłem.
Chcąc doprowadzić stworzenie do doskonałego stanu, Stwórca powinien doprowadzić go do tego, żeby centralny punkt, Malchut (i tylko ona - ta, która odczuwa siebie ostatnią z czterech Stadiów, a nie poprzednimi - ponieważ poprzednie Stadia buduje w nas sam Stwórca), upodobniły się do Keteru, upodobniły się do Stwórcy. Dlatego, wszystko, co zostało stworzone do Malchut - tak zwane dziewięć pierwszych sfirot - jest środowiskiem, w którym istnieje Malchut.
Żeby upodobnić się Stwórcy, Keteru, Malchut powinna odmienić siebie nie tylko wewnątrz, lecz i na zewnątrz dokonać odpowiednich zmian.
Malchut może siebie naprawić wyłącznie przyjmując właściwości Biny. Powinna wznieść się poprzez Zeir Anpin w Binę i połączyć się z nią. Kiedy odbędzie się ich całkowite połączenie, Malchut przez Hochmę będzie w stanie osiągnąć Keter.
Jak Malchut w ogóle może podnieść się ze swojego miejsca? Problem leży w tym, że odczucia nasłodzenia od otrzymywania i od oddawania - są to zupełnie różne odczucia, które wywołują w Malchut przeciwstawienia. Żeby właściwość Malchut naprawić za pomocą Biny, należy w jakiś sposób je połączyć.

Jak to uczynić? Główne zadanie, które teraz stoi przed stworzeniem to: w jaki sposób przygotować siebie do tego, żeby rozpocząć naprawianie. Przygotowania odbywają się za pomocą stopniowych działań.
Pierwsze z tych działań: Malchut czyni skrócenie (Cimcum Alef) w świecie Nieskończoności - skrócenie na całe światło. Następnie, Malchut tworzy gradację otrzymywania światła. W niej istnieją cztery Stadia i piąte Stadium Keter. W zależności od tego, jaki w niej będzie ekran, to znaczy, w jakiej mierze ona będzie podobna do światła właściwością oddawania, ona życzy sobie przyjmować światło. Malchut tworzy pięć parcufim: ona dzieli siebie na cztery Stadia. Obliczenie przy tym jest następujące: "jeżeli będę mieć ekran na wszystkie moje życzenia, będę otrzymywać światło Jechida, jeżeli na cztery rodzaje życzenia - światło Haja, jeżeli na trzy życzenia - światło Neszama, jeżeli na dwa rodzaje życzeń - światło Ruach, jeżeli na jeden rodzaj życzeń - światło Nefesz". W ten sposób wychodzi NaRaNHa'J - pięć światów, odpowiadających pięciu poziomom ekranu.
W ten oto sposób, Malchut ustawia z góry Stwórcę, następnie filtry i siebie z dołu. W zależności od siły jej ekranu, w nią przychodzi światło Nefesz lub Ruach, lub Neszama, lub Haja, lub Jechida. Malchut jakby zrobiła ochronę, gradację, w zależności od swojego ekranu.

Wszystko to odbywa się w świecie Adam Kadmon (A'K), który jest zbudowany z pięciu schodków: Galgalta, A'B, Sa'G, M'A, Bo'N. W nich jest obecne odpowiednio życzenie Awijuta (siły - cztery, trzy, dwa, jeden, zero). W zależności od siły ekranu, te życzenia wypełniają się światłami NaRaNHa'J: Nefesz, Ruach, Neszama, Haja, Jechida.
Te oto parcufim nie mają jeszcze związku z połączeniem z całym stworzeniem, są one filtrami zatrzymującymi Wyższe światło - światło Nieskończoności, które wchodzi w Galgaltę. Poprzez nią, ono przechodzi po tym parcufim, które filtruje światło w zależności od tego, jakie ekrany są w stworzeniu: w porównaniu z nimi stworzenie otrzymuje Wyższe światło. I tak świat Adam Kadmon wykonuje Cimcum Alef, ustawia Malchut pod Wyższe świecenie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Schemat ukladu duchowych swiatow Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin