Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna www.machsom.fora.pl
Rozwoj duchowy / Nowa Era
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

II. Rozwoj Życzenia

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Schemat ukladu duchowych swiatow
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adm




Dołączył: 12 Mar 2012
Posty: 1034
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 16:58, 15 Mar 2012    Temat postu: II. Rozwoj Życzenia

II. Rozwoj Życzenia

Cztery stadia rozprzestrzenienia prostego światła i rozwój życzenia

Rozpoczynamy naukę Kabbaly od pojęcia o istnieniu jednego Stwórcy. Jego życzeniem jest nasłodzić stworzenia. Życzenie nasłodzić stworzenia - jest to najwyższy poziom. Jeżeli osiągamy ten poziom, odczuwamy zamysł Stwórcy, zgodnie z którym On rozpoczął stworzenie, stworzył nas. Do tej pory, dopóki nie osiągniemy końcowego i całkowitego naprawienia, nie osiągniemy zamysłu stworzenia (stworzyć stworzenie, dlatego żeby je nasłodzić). Jak również nie osiągniemy doskonałego nasłodzenia, nasycenia, napełnienia, podobieństwa do Stwórcy.
Znajdując się na najwyższym poziomie, Stwórca życzy sobie stworzyć nas, żeby doprowadzić następnie do swojego poziomu - połączenia się z Nim. Jeżeli On - Jedyny i Doskonały, to rzecz jasna, że jedność jest doskonałym stanem - znaczy to, być równym Jemu, znajdować się w tym samym stanie, co i On. Zgodnie z tym stanem, On buduje nas - nasze pierwotne życzenie otrzymać nasłodzenie. Zamysł Stwórcy polega na tym, żeby stworzyć w stworzeniu życzenie nasłodzić się, równe temu nasłodzeniu, temu nasyceniu, które odczuwa Stwórca. Ten stan nazywa się zerowym, lub korzeń (szoresz), Keter. Ma on odniesienie do życzenia samego Stwórcy, do Jego celu.

Drugi stan, który tworzy Stwórca, jest pierwszym ze stworzonych. Jest to życzenie nasłodzić się - pierwsze Stadium (Alef), Hochma.

W tym stanie, stworzenie po prostu życzy otrzymywać światło pochodzące od Stwórcy. Czyni ono to nieuświadomione (takim zostało stworzone) i w ogóle nie uświadamia siebie. Tutaj nie istnieje wolna wola, nie istnieje osobiste, samodzielne, wychodzące od stworzenia życzenie. Stworzenie po prostu istnieje, jak nieżywa przyroda w naszym świecie, która jest skutkiem tego stanu. Dlaczego nieżywa? Dlatego, że ona istnieje w tym stanie, w którym była stworzona - stworzona dlatego, żeby podtrzymywać swoje istnienie na tym poziomie, w tym stanie. Na tym poziomie działa prawo całkowitej ochrony obrazu, który został stworzony z góry.
Baal ha-Sulam pisze o tym w swojej książce "Usłyszane": "nieżywe - jest to stan, w którym nie ma woli, wolnej woli i władzy nad sobą, nieżywe znajduje się pod władzą Pana i obowiązkowo wykonuje wszystkie życzenia Pana? (wszystko, co czyni Stwórca, całkowicie wykonywane jest przez stworzenie, bez żadnej ingerencji ze strony stworzenia).
"A ponieważ Stwórca stworzył wszystkie stworzenia dla siebie, więc natura Stwórcy, jako Pana, odbita jest w stworzeniach i każde stworzenie wszystko robi dla siebie" - na życzenie Stwórcy, żeby otrzymywać i nasłodzić się. Taka jest nasza pierwotna natura.
Dlatego rodzimy się w tym świecie właśnie w takim, duchowo nieżywym stanie. Po prostu istniejemy, jak zwykli ludzie w naszym świecie. Czynimy to, co jest założone w nas poprzez naturę. Przestrzegamy prawa, które wprowadził w nas Stwórca. Możemy różnie klasyfikować ludzi, dzieląc ich na egoistów, altruistów, tych którzy życzą sobie coś, tych którzy do czegoś pędzą, czyniących jakieś czyny - lecz to wszystko nie ma żadnego znaczenia.
Najważniejsze, że oni wykonują wprowadzone w nich życzenia, program stworzenia. Ten program ciągle pobudza się wewnątrz nich, a oni po prostu go wykonują - bez żadnej osobistej ingerencji. I to nazywa się ?duchowo nieżywy stan". Wszystko, co znajduje się na poziomie "duchowo nieżywy" w naszym świecie (w znaczeniu: nie duchowo nieżywy w człowieku, a wszystko nieżywe w naszym świecie), istnieje bez zmian. Jedyna właściwość nieżywego - utrzymać swój stały stan.
Tym stanom stworzenia, fundamentom (korzeń, nieżywe, roślinne, zwierzęce, człowiek), odpowiadają duchowe światy Adam Kadmon, Acilut, Bria, Jecira, Asia.
Taki sam podział istnieje również w duszach.
• Nieżywy poziom - jest to życzenie do zwierzęcego nasłodzenia (jedzenia, seksu itd.);
• Roślinny - do bogactwa;
• Zwierzęcy - do sławy;
• Człowiek - do wiedzy;
• Wyżej znajduje się punkt w sercu i zamiar ku Stwórcy, do połączenia się z Nim.
W naszym świecie również istnieje przyroda nieżywa, roślinna, zwierzęca i ludzka. Jedynie punktu w sercu w nim nie ma, on znajduje się powyżej ludzkiej natury.

To jest przykład projekcji tych życzeń. Niech nie wprowadza w was zamęt to, że światy i dusze są niby przeciwne sobie. Zejście z góry w dół ?potęguje" życzenie, a podniesienie z dołu do góry, doprowadza do połączenia. Tak jest stworzone nasze życzenie, takimi stworzeniami jesteśmy. Stwórca tworzy życzenie z góry w dół dlatego, żebyśmy następnie powrócili do Niego do góry.
Cztery poziomy rozprzestrzenienia światła (światy i dusza, która później w nich się rodzi i schodzi do naszego świata) są następnie realizowane w przyrodzie wokół nas i w tym, jak podnosimy się z dołu do góry. Dlatego działanie w nas nieżywej, roślinnej, zwierzęcej i ludzkiej natury, przeciwne jest działaniu nieżywego, roślinnego, zwierzęcego i ludzkiego poziomu światów - ekran przeciwny życzeniu.
Kiedy Stwórca całkowicie panuje w stworzeniu, podobnie, jak w pierwszym Stadium (bhina alef) lub jak w nieżywej przyrodzie naszego świata, ze strony stworzenia jakiekolwiek ruchy nie istnieją. Stworzenie jest całkowicie zależne od programu i właściwości, które znajdują się w nim w danym momencie. One mogą się zmieniać, lecz w każdym wypadku całkowicie wprowadzone są przez Stwórcę. Taki stan nazywa się nieżywym w przyrodzie, nieżywym w duszach i nieżywym w ich korzeniu - w pierwszym Stadium (bhina alef).
Roślinne życzenie. Czym ono różni się od nieżywego? Tym, że ono życzy sobie być podobnym do Stwórcy: wykonywać całkowicie program tworzenia - otrzymywać od Stwórcy, lub życzyć oddawać - być podobnym do Stwórcy. Wyłącznie te dwa życzenia mogą być obecne w stworzeniu - więcej niczego nie ma. Pomiędzy dwoma uczestnikami stworzenia - Stwórcą i stworzeniem, istnieją tylko dwa ruchy - oddawać lub otrzymywać. Dlatego, jeżeli jest życzenie otrzymywać, w stworzeniu może wyniknąć wyłącznie życzenie oddawać, trzeciego nie ma. Wynikające w stworzeniu życzenie oddawać, w zasadzie, przeciwne jest pierwotnemu życzeniu, które zostało stworzone w nim przez Stwórcę.
Jednak życzenie oddawać również jest przymusowe, chociaż jest już odwrotnym znakiem, w porównaniu z życzeniem w pierwotnym stanie: chociaż ruch istnieje, jest to po prostu przeciwny ruch, jest nieuświadomiony, jakby instynktowny. Co w nim niezwykłego? Problem nie leży w tym, że istnieje ruch. Jest to ruch założony przez Stwórcę. Drugie Stadium (bhina bet) wynika z tego, że w końcu pierwszego Stadium, życzenie zaczyna odczuwać swoje źródło - Tego, kto mu daje, kto go wypełnia i dlatego życzy sobie upodobnić się do wypełniającego go wyższego Stadium. Stąd wynika życzenie oddawać: ono wynika zawsze po życzeniu otrzymywać. I w życzeniu objawia się początek samodzielnego życzenia.

W początkowym Stadium jest to praktycznie nieodczuwalne, lecz wówczas kiedy objawiają się następne Stadia, one będą już obserwować: na początku chciałem tylko otrzymywać - dlatego, że chciałem, dlatego, że takim jestem. Potem chciałem tylko oddawać - dlatego, że chciałem, dlatego, że takim jestem.
Z tych dwóch przeciwnych stanów można wybrać coś środkowego: dlaczego chciałem otrzymywać, dlaczego chciałem oddawać, kim jestem i co chciałem otrzymywać lub oddawać? Chociaż te dwa stany przeciwne sobie, są wprowadzone w nas przez Stwórcę. Pierwszy - jakby prostym Jego uczestnictwem, drugi - tym, że On objawia siebie. Następnie, z tych dwóch stanów można wyhodować coś innego, osobliwego, a dlatego że one przeciwne sobie.
"Na roślinnym poziomie zaczyna przejawiać się początek samodzielnego życzenia. Ono jest tym, że istniejące życzenie może czynić coś przeciwko życzeniu Pana". Życzenie Pana polega na tym, żeby stworzenie otrzymywało, a ono nie chce otrzymywać. (Jest to czysto instynktowne działanie, jak wdech i wydech, rozszerzenie i zawężenie: zawsze istnieją dwa bieguny, dwie przeciwległe siły i istnienie jednego jest niemożliwe bez drugiego.) Tutaj jednak jest już pierwsza próba uczynienia czegoś przeciwnego do życzenia Stwórcy. "To znaczy, pojawia się możliwość uczynić coś nie dla siebie, pojawia się możliwość oddawać, która jest zaprzeczająca życzeniu otrzymywać, które było włożone przez Pana przy stworzeniu."
Jednak widzimy na ziemskich roślinach, że chociaż mogą zmieniać swoją wysokość i szerokość, wszystkie one mają jedyna właściwość: żadne z nich nie może uczynić nic przeciwko swojej naturze. Każda roślina podporządkowuje się ogólnym dla wszystkich roślin prawom i ona nie ma możliwości uczynić cokolwiek niewłaściwego dla reszty, to znaczy, że w niej nie ma samodzielnego życia. Jej życie - jest to część życia wszystkich roślin.
Chociaż roślina rośnie i w niej jest coś, co pozwala pokonywać przeciążenia ziemi (ono wychodzi z nieżywego stanu, chce rosnąć i zmieniać się), jest to życzenie jeszcze bardzo małe i jest częścią ogólnego. W nim nie ma żadnej indywidualności, ono jest po prostu przeciwne poprzedniemu, nieżywemu stanowi. Dlatego rośliny jednego gatunku w naszym świecie, rosną w jednym czasie, w jednym czasie otwierają się i zamykają, żyją, kwitną i tak dalej. Wszystkie rośliny tego samego gatunku są jednakowe, w żadnym z nich nie ma samodzielności. W nich jest wyłącznie obecna, jak w całym roślinnym świecie, różnica od nieżywego, jednak samodzielnego ruchu od wewnątrz siebie w rzeczywistości nie ma. Wszystkie zmiany, które odbywają się w nich, odbywają się zgodnie z wyższymi prawami i chociaż te prawa przeciwne są życzeniu Pana, jak mówi Baal Sulam w tym artykule, czyli przeciwne programowi, który był początkowo stworzony, one tak czy inaczej pochodzą z życzenia Pana.
Stwórca swoim życzeniem nasłodzić stworzył stworzenie - życzenie otrzymywać nasłodzenie, a po tym objawił siebie wewnątrz stworzonego życzenia. I w stworzeniu natychmiast wynika życzenie stać się takim samym jak Stwórca, wynika życzenie oddawać. Tak samo, tłumy ludzi w naszym świecie znajdują się w duchowo nieżywym stanie i dlatego, jeżeli wziąć pojedynczego człowieka z tłumu, będzie taki sam jak reszta. W stanie ogólnej zmiany, wszystko zmienia się jednakowo, podobnie, jak w roślinach. Nie jest to jeszcze indywidualny ruch.
Następny stan - to trzecie Stadium (bhina gimel). On przejawia się, kiedy drugi stan, stan dwa (Bet), odczuwa tylko jedno życzenie - pragnienie być takim, jak Stwórca, lecz w rzeczywistości on nie wykonuje żadnego ruchu (on nie może w rzeczywistości oddawać, tak jak Stwórca). Wówczas, oprócz zamiaru oddawać Stwórcy, on czyni także ruch. W jaki sposób on może oddawać Stwórcy? Tym, co otrzymuje. Skąd on o tym wie? Ze swego pierwszego stanu. Stwórca życzy sobie, żebym otrzymywał - ja otrzymuję. Teraz, kiedy życzę sobie Jemu oddawać, sam świadomie będę wykonywać Jego życzenie - będę otrzymywać.

Trzecie Stadium różni się od pierwszego tym, że tutaj Bina wykonuje to samo, co w pierwszym Stadium, lecz już świadomie. Ona otrzymuje dlatego, gdyż sama postanowiła, że będzie otrzymywać. Rzecz jasna, że to życzenie nie jest samodzielne, ono jeszcze całkowicie pochodzi od Stwórcy. I życzenie otrzymywać - od Stwórcy, i życzenie oddawać - od Stwórcy, i życzenie otrzymywać, żeby dawać nasłodzenie Stwórcy - również od Stwórcy. Ono nie jest jeszcze całkowicie samodzielne, dlatego nazywa się zwierzęcym stanem.
Tak mówi Baal Sulam o zwierzęcym stanie: "w każdym jest indywidualna właściwość, zwierzęce nie znajduje się już w niewoli otoczenia, u każdego ze zwierząt są własne odczucia i zupełnie inne właściwości".
Przez zwierzęta rozumie się tych, którzy znajdują się na zwierzęcym poziomie, również i nas. Na zwierzęcym poziomie duchowego świata, zwierzęcym poziomie naszego świata, na zwierzęcym poziomie w tłumie - wszędzie jest podział na pięć części. W porównaniu do reszty, zwierzęcy stan - jest to stan, w którym jest już objawienie indywidualności. W roślinach tej indywidualności nie ma, wszystkie one mają jednakowe właściwości w stylu życia. W każdym zwierzęciu jest swoista indywidualność i u człowieka znajdującego się na zwierzęcym poziomie również: on nie znajduje się w niewoli otaczającego społeczeństwa. A znaczy to, że życzy sobie sławy, władzy. Jeżeli jest to zwykły człowiek w naszym świecie, chce wyróżnić się z podobnych do siebie.
Bogactwo jest mu potrzebne dlatego, żeby zabezpieczyć siebie dla odczucia bezpieczeństwa, stabilności. Życzenie sławy, władzy skierowane jest na otaczającą społeczność. Ja życzę sobie być wyżej od reszty i jestem gotów oddać za to i bogactwo, i jedzenie, i zdrowie, i resztę. Jest to o wiele wyższe życzenie i rzecz jasna, zawsze jest ono mocniejsze.
U każdego, kto znajduje się na zwierzęcym poziomie (również u duszy, która wznosi się), istnieją własne odczucia, indywidualne właściwości. W odróżnieniu od roślinnego poziomu, tutaj objawia się indywidualny charakter. Widzimy, że zwierzęta, nawet jednego gatunku, różnią się charakterami. Weterynarz, może nam wiele opowiedzieć o charakterach zwierząt. I czym wyżej zorganizowane jest zwierzę, tym więcej wyrażone są w nim indywidualne, specyficzne właściwości. Ono coś może czynić przeciwko woli Pana, to znaczy otrzymywać dla Pana, otrzymywać dlatego, żeby oddawać Jemu. I to jest już w ogóle nie jest ta myśl, z którą Stwórca go stworzył.
Oprócz tego dusza na zwierzęcym poziomie nie jest podporządkowana otoczeniu, dlatego że tutaj już jest indywidualne ja, indywidualne właściwości, życzenie być wydzielonym, być nad wszystkimi. Sława, władza - to wszystko jest tutaj. Nie mieć władzy otoczenia nad sobą, oznacza obecność indywidualnego życia, niezależnego od innych, chociaż nie w całości. Wiemy, że u większości zwierząt istnieje określony czas, kiedy one płodzą potomstwo. W określonym czasie ptaki przelatują w inne miejsca. Jednak wszystkie zwierzęta dokonują grupowych działań i nie można powiedzieć, że one w ogóle nie są podporządkowane społeczeństwu. Panujące nad nimi siły przyrody zmuszają je w tym samym czasie, dokonywać tych samych czynów.
I w ten oto sposób gatunek zwierząt jeszcze nie jest absolutnie indywidualny. Tak samo człowiek życzy sobie sławy, szacunku tak, jak to jest przyjęte w społeczeństwie. W tym jest on zależny od społeczeństwa. Chce wyróżnić się ponad normy, które liczą się w społeczeństwie na pierwszym miejscu. Dlatego nie jest w stanie odczuć więcej niż samego siebie, to znaczy, nie jest w stanie odczuć innych, a to znaczy, że nie może o nich dbać. Jego indywidualność określa się środowiskiem, w którym on żyje. Człowiek nie może wyjść poza te granice. Maksimum, czego on chce - być największym pośród wszystkich, być królem w tym świecie - lecz tylko w tym świecie.
To właśnie jest trzecie Stadium (bhina gimel). Dlaczego tylko w tym świecie stworzenie chce być ponad wszystkimi? Dlatego że trzecie Stadium (bhina gimel) jest stworzone z dwóch części: ono jest skutkiem drugiego Stadium (bhina bet), a drugie Stadium jest skutkiem pierwszego Stadium (bhina alef). Kiedy w drugim Stadium Bina chce otrzymywać światło, ona zaczyna rozumieć, że dlatego, żeby stworzyć Stwórcy radość, powinna otrzymywać. Bierze życzenie, te które było u niej wcześniej, wewnątrz pierwszego Stadium, i zaczyna otrzymywać w niego, z zamiarem oddawać dla Stwórcy.
Wszystkie te działania znajdują się wewnątrz trzeciego Stadium. I chociaż ona czyni coś jakby przeciwko Panu, upodabnia się do Niego w działaniu, i ogólnie jest to działanie oddawania. W rzeczywistości oddaje, a nie otrzymuje, lecz tak, czy inaczej, znajduje się wewnątrz swojej przyrody, nie wychodzi poza granice swojego otoczenia i obecnych jej właściwości. I to rodzi na zwierzęcym poziomie pragnienia do sławy, bogactwa, chwały - do wszystkiego, co liczy się jako najważniejsze w społeczeństwie. Ja chcę być pierwszym, lecz w tym, co społeczeństwo uważa za najważniejsze, nic ponad to. Dlatego to życzenie nazywa się zwierzęcym: ono nie może wyjść poza granice swojej natury.
Następny stan - człowiek. Z niego człowiek wychodzi poprzez wiedzę w stanie "kropka w sercu" - połączenie ze Stwórcą. Jakimi szczególnymi właściwościami jest obdarzony człowiek po tym, kiedy to trzecie Stadium czyni to samo, co czyni Stwórca? Ruch Stwórcy wypełnić stworzenie, Stadium zero, całkowicie podobne jest do trzeciego Stadium, które oddaje z powrotem do Stwórcy. Ja całkowicie oddaję Stwórcy, tak samo, jak Stwórca daje mnie. Z tego naturalnego podobieństwa w moich naturalnych właściwościach, które otrzymałem od Stwórcy, wewnątrz mnie wynika zrozumienie, kim jest Stwórca w rzeczywistości.

To zrozumienie i otwarcie tego, kim On jest w rzeczywistości (w odróżnieniu od zwykłego odczucia jego życzenia oddawać, napełnić mnie), wywołuje we mnie życzenie do Niego, życzenie otrzymać tylko od Niego, od Pana, życzenie, żeby właśnie On wypełnił mnie, żebym był połączony tylko z Nim. Życzenie czwartego Stadium jest absolutnie nowe, jest to życzenie otrzymywać od samego Źródła. Będąc w trzecim Stadium, ono otworzyło samego Stwórcę ze swojego podobieństwa do Niego.
Czwarte Stadium (bhina dalet - Malchut) jest absolutnie nowe, w nim pojawiła się nowa jakość. Nie odczucie otrzymywania od Stwórcy i tego, co on wywołuje we mnie, a odczucie czegoś absolutnie nowego, czego nie było we mnie wcześniej. Nazywa się to odczucie istoty Stwórcy. Ja zaczynam odczuwać coś wychodzącego za granicę życzenia otrzymywać, wewnątrz którego jestem stworzony.
Chcę oddawać, i w granicach tego życzenia czynię dla oddawania, lecz w czwartym Stadium nie znajduję się w tych granicach. Tutaj we mnie wynika życzenie ukierunkowane do samego Pana, zaczynam odczuwać Go na skutek tego, że upodabniam się do Niego w działaniu, zaczynam rozumieć, kim On jest. Wynika we mnie życzenie podnieść się na Jego poziom, odczuć Jego stan, a nie to, co emanuje z Niego. Po raz pierwszy we mnie pojawia się odczucie, że ktoś znajduje się poza mną. Właśnie to nazywa się odczuciem bliźniego, a w rzeczywistości jest to tylko Stwórca. Wielu ludzi, którzy, jak nam się wydaje, istnieją wokół nas, cały świat, znajdujący się jakby poza nami i nawet wyższy świat, sam Stwórca - wszystko to, co nam wydaje się istniejącym poza naszym ja, to wyłącznie różne Stadia objawienia Stwórcy. Możliwość takiego odczucia wynika z czwartej części.
W ten oto sposób czwarte Stadium, rzeczywiste stworzenie, różni się od poprzednich Stadiów tym, że w nim pojawia się możliwość odczuwać to, co znajduje się poza nim. To życzenie jest specyficzną właściwością duchowo rozwijającego się stworzenia.
Na tą właściwość było stworzone Skrócenie, a następnie stworzony zamiar. Na resztę nie. One są niezbędnymi działaniami, wymuszonymi poprzez skutki tego, co stworzył Stwórca. Rozprzestrzenienie do czwartego Stadium nazywamy dziewięcioma pierwszymi sfirot: Keter, Hochma, Bina, Hesed, Gwura, Tiferet, Necach, Hod, Jesod. Dziewięć pierwszych sfirot - są to właściwości Stwórcy. Poprzez nie, Stwórca jakby chce przekazać wszystkie możliwości swojego stosunku do tej nowej właściwości, dzięki której stworzenie może odczuć właśnie Jego.

Dlatego, jeżeli z nieżywego, roślinnego, zwierzęcego poziomu, życzymy wznieść się do poziomu człowiek, dla nas niezbędnym jest rozwinięcie w sobie właściwości odczuwać poza sobą. A poza mną - tylko Stwórca.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Schemat ukladu duchowych swiatow Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin