Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna www.machsom.fora.pl
Rozwoj duchowy / Nowa Era
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wyklad 3.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Kurs Wprowadzajacy (z forum Vlada)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adm




Dołączył: 12 Mar 2012
Posty: 1034
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:21, 25 Kwi 2013    Temat postu: Wyklad 3.

Stwórca, znajdując się na najwyższym poziomie, pragnie doprowadzić nas do swojego poziomu, abyśmy połączyli się z nim. Jeśli stan Stwórcy nazywamy doskonałym, najwyższym, to oczywistym jest, że osiągnięcie doskonałości, to osiągnięcie stanu Stwórcy. Jest to stan doskonałej rozkoszy, która nie znika wraz z napełnieniem, a trwa wiecznie, ponieważ rozkosz jest odczuwana nie w sobie. Dokładne omówienie właściwości altruistycznej KLI zostawimy sobie na czwartą lekcję. A teraz przyjrzyjmy się bliżej charakterystyce poszczególnych bchinot, (stadia rozwoju KLI) i "historii" ich powstania.

Zerowe stadium rozwoju KLI - KETER (bchina szoresz)

KETER jest korzeniem wszystkich sfirot i stanowi pierwotny zamysł Stwórcy, dotyczący narozkoszowania tworu. Ten stan nazywany jest zerowym (szoresz, korzeń) i odnosi się on do pragnienia samego Stwórcy, Jego celu.



Pierwsze stadium rozwoju KLI - CHOCHMA (bchina alef)

Drugi stan KLI, który "buduje" Stwórca, stanowi pierwsze stworzenie. KETER jest początkową właściwością Stwórcy, natomiast CHOCHMA to już nowy stan, którego "wcześniej" (przed stworzeniem) nie było. CHOCHMA jest pragnieniem otrzymywania rozkoszy. Światło napełniające to pragnienie nazywa się OR CHOCHMA.



W tym stanie twór po prostu pragnie otrzymywać światło płynące z zerowego stadium KETER i robi to nieświadomie. To jest pierwotne, czyste pragnienie otrzymywania, które zbudował Stwórca. To pragnienie nie zdaje sobie sprawy o swoim istnieniu, nie ma tutaj mowy o jakiejkolwiek wolności wyboru KLI. To jest nieożywiona część świata duchowego i przejawia się w nieożywionej przyrodzie świata fizycznego, tj. w kamieniach, wodzie itp... Dlaczego CHOCHMA jest nieożywionym etapem pragnienia? Ponieważ na tym poziomie pragnienia działa zasada zachowania właściwości, tj. przedłużenie swojego istnienia. Nie następuje żadna zmiana właściwości - wszystkie właściwości zostają wiecznie zachowane.

Bhaal aSulam, w księdze Szamati, pisze o stadium CHOCHMA w następujący sposób : "Poziom nieożywiony - to stan, w którym nie ma wolności wyboru ani władzy nad własnym stanem; nieożywione znajduje się we władzy Pana i zmuszone jest spełniać wszystkie pragnienia Pana." - wszystko co zamierza Stwórca, jest spełniane przez twór bez jakiegokolwiek udziału ze strony tworu. "Stwórca stworzył pragnienie otrzymywania dla siebie, aby napełnić je Sobą, aby zrealizować swoje pragnienie napełnienia. Istota Stwórcy, jako Pana i właściciela tworu, uwidacznia się w tworach w postaci realizowania swoich pragnień. " - twór realizuje pragnienie otrzymywania rozkoszy. Tak pierwotnie zostaliśmy stworzeni. Dlatego też rodzimy się w tym świecie właśnie w takim duchowo-nieożywionym stanie. Po prostu istniejemy - realizujemy zakodowane w nas właściwości, nad którymi nie mamy żadnej władzy. (ten kod zawiera w sobie cala madrosc, jaka potrzebuje Twor, aby przejsc cala droge swojego rozwoju i zjednoczyc sie swiadomie z Stworca) Możemy różnie klasyfikować ludzi - jako egoistów, altruistów, dążących do wielkich, lub małych rzeczy, jednak nie zmienia to faktu, że każdy istnieje według ściśle określonych i niezmiennych zasad (zawierających się w stanie CHOCHMA (Krolestwo Przeznaczenia)), spełnia pragnienia Stwórcy, tj. kieruje się zasadą dążenia do napełnienia bez jakiegokolwiek świadomego w tym udziału. To własnie nazywane jest stanem "duchowego nieożywienia".

Wszystko co istnieje na poziomie nieożywionym (chodzi o przyrodę nieożywioną, a nie poziom rozwoju człowieka), pozostaje w wiecznym spoczynku, braku zmian. Na tym poziomie zachowana jest właściwość dążenia do zachowania swojego obecnego stanu.
Główne stany tworu

Rozwóżniamy pięć stanów, w jakim może znajdować się twór :

- korzeń (odpowiednik KETER)
- nieożywiony
- roślinny
- zwierzęcy
- ludzki

Tym stanom odpowiadają Światy Duchowe : Adam Kadmon, Acylut, Brija, Jecyra, Asija. Taki sam podział istnieje i w duszach, o którym już mówiliśmy. Przypomnijmy :

- nieożywiony - pragnienie cielesnej rozkoszy, jedzenia
- roślinny - pragnienie bogactwa
- zwierzęcy - pragnienie sławy
- ludzki - pragnienie wiedzy
- powyżej znajduje się punkt w sercu - pragnienie połączenia się ze Strówrcą

W naszym świecie (fizycznym) również istnieje poziom nieożywiony, roślinny, zwierzęcy i ludzki. Nie istnieje tylko odpowiednik punktu w sercu - znajduje się on powyżej ludzkiego poziomu.



Niech was nie dziwi fakt, że Światy i dusze są jakby przeciwne sobie pod względem znaków (strzałek). Opadanie rozwija pragnienie, a podnoszenie się prowadzi do połączenia. W ten sposób stworzone zostało nasze pragnienie, a więc i my sami. Stwórca buduje pragnienie z góry na dół po to, abyśmy wrócili do niego z dołu do góry. Działające w nas poziomy przyrody nieożywionej, roślinnej, zwierzęcej i ludzkiej są przeciwległe poziom Światów - ekran jest przeciwległy pragnieniu.

Drugie stadium rozwoju KLI - BINA (bchina bet)

BINA jest pragnieniem poziomu roślinnego. Czym ono się różni od nieożywionego CHOCHMA? Tym, że pragnie upodobnić się do Stwórcy, albo spełniać całkowicie zakodowane własciwości tworu - otrzymywać rozkosz od Stwórcy. BINA zawiera w sobie te dwie właściwości. I warto zaznaczyć, że tylko te dwie właściwości mogą występować w tworze. Nic ponadto twór zawierać nie może - tylko kombinacje tych dwóch własciwości. Między tworem i Stwórcą (tj. całokształtem zawartości Wszechświata) mogą istnieć tylko dwa rodzaje pragnień : oddawania i przyjmowania. Dlatego istniejące pragnienie przyjmowania można zmienić tylko na pragnienie oddawania - trzeciego wariantu nie ma. Powstające w tworze pragnienie oddawania (pragnienie z własciwością altruistyczną) jest w zasadzie przeciwne pierwotnemu pragniu stworzonemu przez Stwórcę w stadium CHOCHMA.

Jednak pragnienie oddawania także nie powstało na drodze wolnego wyboru. Co prawda jest to już pewien rodzaj ruchu, zmiany (w przeciwieństwie do stanu CHOCHMA), jednak wynika on z nieświadomego ruchu sprzeciwu wobec swojej właściwości otrzymywania. Ten ruch sprzeciwu również został nadany jako właściwość tworu przez Stwórcę.

Stadium BINA powstaje poprzez powolne uświadomienie sobie źródła rozkoszy, którą otrzymuje twór w stanie CHOCHMA. Stąd też powstaje pragnienie upodobnienia się do Źródła. W stanie BINA pojawia się jednak zalążek samodzielnego pragnienia, zalążek świadomości.



Światło które otrzymuje KLI będące w stanie BINA nazywa się OR CHASADIM - rozkosz pochodząca z podobieństwa właściwości ze Stwórcą, wynikająca z oddawania. W początkowym stadium nie jest to praktycznie odczuwane, jednak kiedy pojawiają się kolejne stadia rozwoju KLI, zaczyna pojawiać się świadomość przeszłości, tj. KLI zaczyna zdawać sobie sprawę, że początkowo otrzymywało światło i wynikało to z jego właściwości. Następnie zaczęło oddawać i to również nie był całkowicie świadomy wybór, a jedynie kolejne wyrażenie swojej własciwości. Po takim uświadomieniu sobie przeszłości, dalsze stadia będą umieć dokonać świadomego wyboru między tymi dwoma stanami : oddawania i otrzymywania.

Bhaal aSulam pisze : "Na poziomie roślinnym pojawia się zalążek samodzielnego pragnienia. Twór może zacząć robić coś, co jest sprzeczne z pierwotnymi właściwościami, które zakodował w niego Pan. Widzimy w ziemksich roślinach, które są odbiciem stadium BINY, że potrafią zmieniać swoją istotę rosnąc w górę, zmieniając się, jednak charakteryzuje je ta sama właściwość: żadna z roślin nie może rosnąć w sposób inny, niż jest to zakodowane prawami przyrody (prawami Stwórcy). Mimo to, że roślina zmienia swój stan, robi to jednak zgodnie z prawem obowiązującym wszystkie rośliny. Roślina nie ma możliwości uczynienia czegoś, co wychodzi poza ramki panującego nad nimi prawa przyrody. "

Roślina znajduje się początkowo w stanie nieożywionym (ziarno tkwi przecież w ziemi, znajduje się na poziomie nieożywionym - tak jak BINA zawiera się w CHOCHMA), jednak wychodzi z niego i rozwija się według określonych praw. Roslina nie jest obdarzona indywidualnością i świadomością działania, jednak jej działanie (wzrost) jest przeciwnym stanem do stanu przyrody nieożywionej (stan CHOCHMA).

Trzecie stadium rozwoju KLI - ZEIR ANPIN (lub tiferet) (bchina gimel)

Trzecie stadium ZEIR ANPIN pojawia się wtedy, gdy drugie stadium (BINA) zaczyna odczuwać tylko jedno pragnienie : być takim, jak Stwórca, tj. oddającym, jednak nie robiąc przy tym żadnego ruchu, żadnej zmiany poprzedniego stanu. Dzieje się tak ponieważ następuje uświadomienie, że KLI nie ma nic, co mogłoby oddać Stwórcy. Stadium ZEIR ANPIN zaczyna się wtedy, gdy KLI postanawia wykonać świadome działanie - zaczyna napełniać się światłem po to, aby Stwórca odczuwał przyjemność. Wiedza o sposobie sprawiania przyjemności Stwórcy pochodziła z pamięci pierwszego stadium CHOCHMA.

Twórca pragnie, abym przyjmował światło - tak więc będę go otrzymywał świadomie, aby sprawiać mu tym przyjemność. Tak wygląda istota stadium ZEIR ANPIN.



Trzecie stadium różni się od pierwszego świadomością postępowania KLI. Naczynie otrzymuje, ponieważ zdecydowało, że będzie tak robić. Otrzymywanie nie wynika już więcej z nieświadomie wykonywanego pragnienia. Pragnienie sprawiania przyjemności Stwórcy również nie jest samodzielne i pochodzi od Stwórcy. Pragnienie otrzymywania od Stwórcy i pragnienie oddawania Stwórcy - pochodzą od od Niego samego. Pragnienie przyjmowania światła z zamierzeniem narozkoszowania Stówrcy to również efekt działania światła na naczynie. To pragnienie nie jest w pełni samodzielne, dlatego też odnosi się do poziomu zwierzęcego.

Bhaal aSulam o pozimie zwierzęcym mówi w następujący sposób : "Każdy na tym poziomie ma już swoją indywidualność. Nikt nie jest już niewolnikiem ścisłych praw, każde ze zwierząt ma już swoje własciwości i odczucie otoczenia. ". Mowa tutaj oczywiście nie tylko o zwierzętach, a także o poziomie zwierzęcym KLI, ekranu, właściwości - wszędzie obecny jest podział na pięć części.

Główną własciwością poziomu zwierzęcego jest odrębność jednostki, zalążek indywidualizmu. Człowiek na poziomie zwierzęcym pragnie wyróżniać się od podobnych sobie. Nie jest to już poziom roślinny, gdzie nie istnieje odrębność i indywidualizm. Człowiek pragnie sławy, władzy, wywyższenia się, wyróżnienia się na tle innych. Podobnie jak zwierzęta - różnią się od siebie. Każde ze zwierząt nawet tego samego gatunku posiada swój unikalny charakter, osobowość. Jednak świat zwierząt posiada granice społeczeństwa (stada) w których owa unikalnośc się zawiera. Działania związane z grupą (np. okres rozmnażania, przesiedlenia) określają też granicę unikalności jednostki. Działające prawa przyrody nadal obowiązują wszystkie obiekty znajdujące się na tym poziomie, tak jak np. działa mechanizm okresu godów u zwierząt, kiedy to w okreslonym czasie wszystkie zwierzęta dążą do przedłużenia gatunku. Indywidualnośc cżłowieka na tym poziomie również ograniczona jest społeczeństwem, otoczeniem, w którym żyje, i poza tę granicę jednostka będąca na danym poziomie wyjśc nie może. Pragnienie człowieka na tym poziomie, to być najlepszym pośród tego społeczeństwa, jednak owo pragnienie zamyka się w granicach tego społeczeństwa i nie wychodzi poza jego granicę.

Takie właściwości ma trzecie stadium - ZEIR ANPIN. To stadium składa się z dwóch części :
pierwsza część powstała jako skutek drugiego stadium BINA
druga część powstała jako skutek pierwszego stadium CHOCHMA

Właściwości CHOCHMA i BINA zawierają się w stadium ZEIR ANPIN. Nie zważając na to, że trzecie stadium robi coś sprzecznego z początkowym zamierzeniem Stwórcy, realizuje przy tym podobieństwo do Stwórcy w działaniu, i jest to jednak właściwość oddawania, właściwość altruizmu. To stadium w rzeczy samej urzeczywistnia tę właściwość, pozostając przy tym w granicach swoich właściwości, poza które wyjśc nie może.

Czwarte stadium rozwoju KLI - MALCHUT (bchina dalet)

Kolejny stan, to "człowiek". Jest to stan, który może stać się stanem przejściowym do stanu duchowego - "punktu w sercu". Jest to możliwe za pośrednictwem pragnienia wiedzy. Skutkiem stadium ZEIR ANPIN, KLI poznało własciwości Twórcy. Stadium MALCHUT jest uświadomieniem Stwórcy.



Pragnienie czwartego poziomu jest zupełnie nowe. Jest to pragnienie otrzymywania od samego Źródła. Właściwość odróżniająca od poprzednich stanów, to odczuwanie Istoty Stwórcy. MALCHUT zaczyna odczuwać coś wychodzące poza granice pragnienia otrzymywania, z którego pochodzi.

MALCHUT pragnie doświadczenia Stówrcy, pragnie wznieść się na jego poziom, połączyć się z nim, a nie otrzymywać to, co z pochodzi od Niego. Po raz pierwszy pojawia się uczucie, że ktoś znajduje się poza mną, że oprócz mnie jest ktoś jeszcze. Stadium MALCHUT to poziom "ostatecznego tworu", a przyczynia się do tego nowa zdolność odczuwania czegoś, co znajduje się poza naszymi zmsłami, czegoś, co nie jest nami.

Rozprzestrzenianie się światła od zerowego do czwartego stadium nazywamy dzięwięcioma sfirotami (sferami). Są to : keter, chochma, bina, chesed, gwura, tiferet, necach, chod, jesod. Są to właściwości Stwórcy, za pomocą których pragnie jakby przekazać wszystkie wariacje swojego stosunku do tej nowej właściwości (MALCHUT), za pomocą której twór może poczuć Stwórcę i połączyć się z Nim.

Jeśli pragniemy podnieść się z niższych stadiów do stadium człowieka, stajemy przed koniecznością rozwicia w sobie właściwości odczuwania zewnętrznego, a nie odczuwanie wewnątrz siebie oddziaływań wewnętrznych. A na zewnątrz nas jest tylko Stwórca!

Bibliografia
Pticha le Chochmat ha Kabbalah z komentarzem rawa Michaela Laitmana


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Kurs Wprowadzajacy (z forum Vlada) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin