Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna www.machsom.fora.pl
Rozwoj duchowy / Nowa Era
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wyklad 9.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Kurs Wprowadzajacy (z forum Vlada)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adm




Dołączył: 12 Mar 2012
Posty: 1034
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:48, 25 Kwi 2013    Temat postu: Wyklad 9.

Szczególna rola parcufa SA"G

Poznaliśmy już pięć parcufim świata A"K. Jak pamiętamy, część SOF pozostawała pusta, bez napełnienia, ponieważ ekran nie pozwalał na przyjęcie 100% światła. Część SOF, to najsilniejsza część pragnienia, najbardziej egoistyczna, najbardziej gruba. Stan, w którym KLI jest nienapełnione, to stan cierpienia, braku komfortu i równowagi. W jaki sposób KLI może napełnić SOF światłem?

Pamiętajmy, że parcufim są porcjami przyjmowanego światła do części KLI, które poznaliśmy już wcześniej, tj. keter, chochma, bina, z"a i malchut. KLI w ostatnim swoim stadium rozwoju (bchina dalet, malchut) składa się jak gdyby z poprzednich stadiów, zawiera je w sobie, dlatego mówimy o KLI składającym się z pięciu części. Tak więc :

Parcuf GALGALTA jest parcufem KETER
Parcuf A"B jest parcufem CHOCHMA
Parcuf SA"G jest parcufem BINA
Parcuf M"A jest parcufem Z"A
Parcuf BO"N jest parcufem MALCHUT

Jak wiemy, MALCHUT stanowi czwarte, ostatnie stadium rozwoju KLI i jest to twór w skończonej postaci, w pełni przeciwny właściwościom Stwórcy. Kiedy Malchut (bchina dalet) zaczyna pragnąć upodobnić się do Źródła, dokonuje cym-cum alef, stając się jakby neutralnym obiektem, nie podobnym jeszcze do Stwórcy, lecz nie będącym w pełnej przeciwności z Nim. Jak osiągnąć stan, w którym Malchut mogłoby otrzymywać z zamierzeniem rozkoszowania Stwórcy, a nie siebie? Jak przybrać altruistyczne właściwości pragnienia? Jest to możliwe tylko dzięki stadium BINA. Konieczne jest połączenie się oddającej BINY i pragnącej wszystko otrzymywać dla siebie MALCHUT. Gdyby zaszło połączenie tych dwóch stanów, powstałoby pragnienie otrzymywania, ale z zamiarem sprawiania rozkoszy dającemu. Samo działanie (otrzymywania) nie określa jeszcze właściwości. Działania Stwórcy (oddawanie) i tworu (otrzymywanie) zawsze będą sobie przeciwne, jednak zamierzenie z jakim wykonujemy działanie jesteśmy w stanie zmienić. Aby połączyć się ze Stwórcą, powinniśmy zmienić jedynie naszą właściwość egoistyczną, zamierzenie.

Na czym polega szczególna rola parcufa SA"G? Jest to parcuf części BINA, a jak pamiętamy, stadium bina charakteryzowało się tym, że KLI pragnęło upodobnić się do Stwórcy poprzez oddawanie. To pragnienie powstało w wyniku oddziaływania Światła na KLI, kiedy w stadium [1] chochma, zaczęło odczuwać źródło Światła, dającego. Parcuf SA"G ma właściwości stadium bina, tj. pragnie oddawania. Dlatego jeśli przeniesiemy właściwości SA"G do części SOF (pustego, egoistycznego pragnienia), to być może uda nam się "rozszerzyć" ekran (zamierzenie altruistyczne) na część SOF i całkowicie zapełnić się Światłem i tym samym osiągnąć pełną równowagę z Twórcą? Tylko w tym stanie twór odczuwa swoje istnienie jako idealne i komfortowe, przebywa w nieskończoności i w spokoju, bez cierpienia. Dopuki KLI nie osiągnie tego stanu, będzie zawsze odczuwać cierpienie, niezależnie od poziomu, na jakim się znajduje - duchowym, lub materialnym. Wszystkie cierpienia, jakie odczuwamy, wynikają tylko z braku równowagi, harmonii między tworem i Stwórcą. To główne prawo Wszechświata, z którego wynikają wszystkie inne prawa i mechanizmy.

Jak zatem parcuf SA"G może opuścić się do SOF, przekazać SOF swoje właścwiwości? Pamiętajmy, że część SOF parcufa Galgalta jest w zasadzie MALCHUT, egoistyczną częścią pragnienia. Reszimot parcufa SA"G, to 3/2. Pierwsza liczba wskazuje na ślad po OR Chochma, a druga liczba, to wielkość ekranu parcufa. Zatem, kiedy Światło wchodzi w SA"G, znajduje się tam jeszcze OR Chochma. Pamiętajmy, skąd to się wzięło : kiedy KLI w stadium [1] CHOCHMA zechciało upodobnić się do Stwórcy, było wypełnione Światłem Chochma. Wypycha je na zewnątrz z pełną świadomością dokonując tego wyboru. KLI miało możliwość otrzymywania, jednak pozbawia siebie tej możliwości dla wyższego pragnienia i wyższego wypełnienia, wynikającego z oddawania (Or Chasadim). Właściwość altruistyczna nie może powstać w inny sposób. Dopuki nie mamy nic, co moglibyśmy stracić, nie możemy w istocie poczuć pragnienia oddawania. Tak też dzieje się z parcufem SA"G. Kiedy zaczyna wypychać Światło Chochma, tj. podnosić ekran, dochodzi do stanu reszimot 2/2. Wypychając Światło Chochma, otrzymuje w istocie Światło Chasadim, tj. rozkosz oddawania, kiedy zaczyna odczuwać siebie dającym. Dokładnie tym Światłem może zapełnić pustą część pragnienia, tj. SOF.

Czym dokładnie jest OR Chasadim? To jest rozkosz płynąca z oddawania. Analogię tych dwóch rozkoszy (Or Chasadim, Or Chochma) widzimy i w naszym, materialnym świecie. Nie istnieją inne rodzaje rozkoszy, niż Or Chochma i Or Chasadim. Or Chochma, to proste napełnienie naszych naturalnych, egoistycznych pragnień, natomiast Or Chochma znajduje się znacznie wyżej i ta rozkosz nie może się równać z intensywnością Or Chochma. Spójrzmy na rysunek przedstawiający parcuf BINA (SA"G), z którego wychodzi światło Chasadim.



Światło dzieli się na tyle samo części, co KLI, ponieważ Światło jest odczuwalne wyłącznie wewnątrz KLI, tj. poprzez pryzmat właściwości KLI. Tak więc Światło Chochma możemy podzielić na 5 sferot (lub 10, zastępując sfirę Z"A sześcioma innymi). Jak tylko w parcufie SA"G pojawia się OR Chasadim, może ono opuścić się pod tabur, do części SOF parcufa Galgalty i napełnić puste pragnienie, od tabur do sijum.




Następuje tutaj współdziałanie części SOF parcufa GALGALTA ze światłem chochma parcufa SA"G. Zostają przekazane właściwości parcufa SA"G, pojawia się pragnienie (właściwość) oddawania. Światło z SA"G, które opuszcza się na dół, do SOF, dzieli się na 10 sferot, jak i każda inna część KLI. Dlaczego na dziesięć, a nie na pięć? Sfera Zeir Anpin (zwana inaczej tiferet) zawiera w sobie w istocie sfery : chesed, gwura, tiferet, necach, chod, jesod. Dlaczego tak jest, dowiemy się już niebawem - będziemy jeszcze o tym mówić. Na razie trzeba po prostu zapamiętać nazwy tych sferot.

SA"G, który opuszcza się do pustej części SOF, nazywa się Nekudot de SA"G. Mówiliśmy już o tym, czym są nekudot. Przypomnijmy : wejście Światła do KLI nazywa się taamim (smak), a wypchnięcie światła na zewnątrz, nazywa się nekudot (kropki, punkty - ślady światła). Światło, które zostaje wypchnięte przez parcuf SA"G tworzy właśnie wyżej wspomniane 10 sferot, które "opuszczają się" pod tabur - w miejsce SOF parcufa GALGALTA.



Co tu widzimy? Po lewej stronie znalazł się parcuf BINA (Nekudot de SA"G), a po prawej parcuf MALCHUT (sof de Galgalta) - dwie przeciwne właściwości. W jaki sposób zachodzi oddziaływanie właściwości Bina na Malchut? Parcuf Nekudot de SA"G składa się z dwóch części - pragnienia oddawania i pragnienia otrzymywania. Skąd bierze się ten podział? Parcuf SA"G początkowo zapełnił się Światłem Chochma, a następnie zapełnił się Światłem Chasadim, "oddając" światło Chochma, "wyrzucając" go z siebie. Pięć sferot parcufa Nekudot de SA"G, od KETER do TIFERET, to pragnienie oddawania, pragnienie altruistyczne. Natomiast od TIFERET do MALCHUT, to pragnienie otrzymywania, pragnienie altruistyczne.
Trzy etapy stadium BINA (Bchina Bet)

Przypomnijmy stadia rozwoju KLI. Istniejące Światło, którego istota leży poza granicami poznania (Acmuto), tworzy w pełni odpowiadające mu pragnienie (Chochma), które rozkoszuje się tym Światłem. Kiedy KLI zaczyna odczuwać rozkosz i uświadamiać swój stan, zaczyna się stadium Bina, które składa się z trzech etapów :




- Pierwszy etap, to pragnienie otrzymywania, jednak jest to moment, kiedy KLI uświadamia sobie rozkosz i odczuwa Źródło swojej rozkoszy, zaczyna czuć dającego, odczuwać siebie w powiązaniu ze Stwórcą, w relacji dający-otrzymujący. Następuje tutaj odczucie przeciwieństwa właściwości między Stwórcą a KLI.
- Drugi etap w stadium Bina, to pragnienie upodobnienia się do Stwórcy, prawdziwe pragnienie oddawania, główna część Biny.
- Trzeci etap, to stan przejściowy między Bina i Z"A, tj. praktyczne zastosowanie pragnienia upodobnienia się do Stwórcy, tj. wyrażenienie pragnienia oddawania poprzez otrzymywanie. Jest to pragnienie otrzymywania, jednak z innym zamierzeniem.

Jak te stadia przejawiają się w parcufie SA"G? Przyjrzyjmy się temu rysunkowi :



Pierwszy etap przejawia się w otrzymaniu Or Pnimi przez parcuf SA"G (jest to światło chochma). Drugi etap Biny, to podniesienie ekranu z tabur do pe, tj. "wyrzucenie" Światła na zewnątrz. Pragnienie upodobnienia się do Stwórcy sprawia, że poprzez to działanie, parcuf zapełnia się Or Chasadim, altruistyczną rozkoszą, która oddziaływuje na SOF parcufa Galgalty, tj. na najbardziej egoistyczne pragnienia, tworząc tym samym nowy parcuf otrzymywania - Nekudot de SA"G. Tylko połowa parcufa odpowiada drugiemu etapowi stadium BINY - jest to pragnienie altruistyczne. Trzeci etap stadium Biny przejawia się w drugiej, dolnej części parcufa Nekudot de SA"G, gdzie występuje ponownie pragnienie otrzymywania (jednak z zamierzeniem altruistycznym). Drugi i trzeci etap Biny dzielą parcuf Nekudot de SA"G na dwie części : pragnienie oddawania (od Keter do Tiferet) i pragnienie otrzymywania (od Tiferet do Malchut).

Połączenie BINY i MALCHUT - CYM-CUM BET

Teraz możemy powrócić do kwestii wzajemnego oddziaływania dwóch przeciwnych właściwości : Malchut (sof de Galgalta) i Biny (Nekudot de SA"G). Altruistyczna część parcufa Nekudot de SA"G jeszcze nie miesza się z Malchut, natomiast druga część oddziaływuje na Malchut, ponieważ są podobne (obie otrzymują). Stopień egoizmu Malchut wynosi 4 (reszimot de awijut parcufa Galgalty=4), a stopień egoizmu Biny wynosi 2, dlatego Malchut oddziałuje na dolną część parcufa Nekudot de SA"G, przekazując jej swoje egoistyczne właściwości.



Chcąc zachować swoje altruistyczne właściwości, parcuf Nekudot de SA"G musi anulować swoją dolną (egoistyczną) część pragnienia, odciąć się od niej. Jeśli tego nie zrobi, cały parcuf stanie się egoistyczny, ponieważ ma za mały ekran, aby wykorzystać nową część pragnienia (przejętą od Malchut z reszimot de awijut=4) z zamierzeniem altruistycznym. Musi więc porzucić egoistyczną część pragnienia. W jaki sposób to robi? Poprzez kolejne skórczenie pragnienia - następuje tutaj podniesienie poziomu sijum parcufa Nekudot de SA"G do poziomu tiferet. Takie anulowanie egoistycznej części pragnienia, które nastąpiło w wyniku oddziaływania Malchut i Biny, nazywa się CYM-CUM BET - drugie skórczenie. Tj. parcuf postaniawia, że wogóle nie będzie wykorzystywał egoistycznej części pragnienia, ponieważ nie posiada tak dużego ekranu.



Wszystkie te działania (tj. powstanie parcufa Nekudot de SA"G i Cym-Cum Bet) zachodzą w momencie oświetlenia ekranu parcufa SA"G.

Bibliografia
Pticha le Chochmat ha Kabbalah z komentarzem rawa Michaela Laitmana


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Kurs Wprowadzajacy (z forum Vlada) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin