Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna www.machsom.fora.pl
Rozwoj duchowy / Nowa Era
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wyklad 1.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Kurs Wprowadzajacy (z forum Vlada)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
adm




Dołączył: 12 Mar 2012
Posty: 1034
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:09, 25 Kwi 2013    Temat postu: Wyklad 1.

"Pticha le Chochmat le Kabbalah" (wprowadzenie do nauki Kabały)napisał Bhaal ha Sulam, wielki Kabalista XX w. Ta księga napisana była w charakterze jednej z przedmów do księgi Zohar. Studiowanie Zohar wymaga doskonałej znajomości budowy całego systemu światów, dlatego zaczniemy i przez długi czas będziemy studiować właśnie tzw. Ptichę, tj. wprowadzenie. Tytuły tekstów Kabalistycznych mogą być mylące, gdyż wiele z nich stanowią przedmowy, wstępy itp. jednak w istocie jest to przeogromny materiał o wielkiej głębi.

Ponieważ pragnieniem Stwórcy było narozkoszowanie tworu (pragnienie altruistyczne), musiał on stworzyć twór będący jego przeciwieństwem (twór - pragnienie). Moment stworzenia jest granicą nauki Kabały, tj. poza moment stworzenia nie sięga ani Kabała, ani jakiekolwiek środki badawcze. Dlatego też nie możemy np. odpowiedzieć na pytanie "dlaczego Stwórca ma takie właściwości, a nie inne", "dlaczego stworzył właśnie takie właściwości tworu". Pytania te odnoszą się do momentu przed stworzeniem tworu i nie jesteśmy w stanie posiąść na nie odpowiedzi. Wszelkie własciwości duchowe przejawiają się w naszej postaci fizycznej, a zatem rozkosz jaką możemy otrzymać jest ograniczona wielkością pragnienia (tak jak w świecie duchowym - ilość otrzymywanego światła jest zależna od wielkości KLI). Na przykład, kiedy człowiek jest głodny, to czuje rozkosz od samego zapachu suchego chleba, a gdy nie czuje głodu, nie odczuwa rozkoszy jedząc nawet najbardziej wyszukane dania. Rozkosz, którą otrzymujemy podczas napełnienia pragnienia, nazywa się szefa, lub światło, a pragnienie nazywane jest naczyniem, lub - jak już mówiliśmy - KLI. Światło i naczynie stanowią jedną całość i jest to całokształt zawartości światów duchowych.

Świat duchowy - to, co czujemy wewnątrz naszego KLI. To co odczuwamy jest zależne od właściwości samego KLI, tak jak na poziomie fizycznym : odbieramy zaledwie część bodźców, które do nas docierają, np. nie widzimy fal radiowych, nie słyszymy ultradźwięków. Błędem jest wyobrażanie sobie światów duchowych jako przestrzeni podobnej do fizycznego otoczenia! Chodzi wyłącznie o uczucie światła wewnątrz KLI.

Światło i naczynie "opadają" ze swojego pierwotnego stanu na coraz niższe poziomy i im dalej znajduje się KLI od Stwórcy, tym bardziej staje się "grube", tj. pragnienie otrzymywania staje się coraz silniejsze. Dzieje się tak do tej pory, aż KLI osiąga swój najniższy stopień, największe oddalenie od Stwórcy, całkowitą niezgodność właściwości. Taki stan jest jedynym stanem, w którym możliwy jest początek naprawy egoistycznych właściwości KLI.

Miejsce oddalenia od Stwórcy, w którym znajduje się KLI będące w stanie maksymalnego z nim przeciwieństwa , nazywa się światem ASIJA. W świecie Asija pragnienie otrzymywania nazywane jest ciałem człowieka, a napełniająca rozkosz (szefa) - życiem człowieka. Świat Asija zawiera w sobie nasz świat fizyczny. Różnica między tym światem (Olam Haze - ten świat) a światami duchowymi polega na tym, że w wyższych światach pragnienie otrzymywania nie jest tak grube (tak dalekie od Twórcy), jak w naszym świecie i nie jest całkowicie oddzielone od światła. W naszym fizycznym świecie pragnienie otrzymywania osiągnęło swój ostatni poziom rozwoju i jest całkowicie oddzielone od Twórcy.

Wyżej przedstawiony porządek opadających poziomów właściwości KLI zawiera się w czterech bchinot . Ten porządek zakodowany jest w tajemnicy czteroliterowego imienia Stwórcy. Porządkowi czterech liter AWA"JA (jud-hej-waw-hej )podporządkowany jest cały Wszechświat. Cztery bchinot, to : Chochma, Bina, Tiferet (lub Zeir Anpin), Malchut i ich korzeń - Keter, który zazwyczaj jest pomijany w zestawieniach. O tyh poziomach, ich naturze i właściwościach, będziemy jeszcze dużo mówić. Każdemu poziomowi rozwicia KLI odpowia jego świat. Są to kolejno : Acylut, Brija, Jecyra, Asija i ich korzeń : świat ADAM KADMON, nazywany też światem nieskończoności, ponieważ KLI będące w tym świecie jest zapełniane do nieskończoności.

Następny tekst dotyczyć będzie właściwości światów i poziomów (sfirot). Teraz jedynie dla przypomnienia i utrwalenia przedstawię zestawienie sfirot i światów. Mimo tego, że na razie te nowe pojęcia są dla nas abstrakcyjne i nic nam nie mówią, trzeba się ich nauczyć, bo będą one przedmiotem dalszych opisów, a w późniejszym czasie też osobistym doświadczeniem.

KETER jest stanem przebywania w świecie ADAM KADMON (świecie nieskończoności)
CHOCHMA jest stanem przebywania w świecie ACYLUT
BINA jest stanem przebywania w świecie BRIJA
ZEIR ANPIN (tiferet) jest stanem przebywania w świecie JECYRA
MALCHUT jest stanem przebywania w świecie ASIJA

Bibliografia
Pticha le Chochmat ha Kabbalah z komentarzem rawa Michaela Laitmana


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.machsom.fora.pl Strona Główna -> Zohar / Pticha / Kurs Wprowadzajacy (z forum Vlada) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin